Logo zwart big rgb screen
Logo ontwerp is een speciaal segment binnen grafisch ontwerp. Een logo moet aan vele belangrijke punten voldoen en vergt daardoor extra goede communicatie tussen opdrachtgever en ontwerper.


Ik begin elke opdracht met uitgebreide informatie verzamelen; Wie is de ondernemer? Wat zijn haar doelen? Wie is haar doelgroep? Wat is de naam van de onderneming? Hoe is deze ontstaan? Wat is de missie, de slogan, wat zijn de voorkeuren voor kleuren of vormen? Wat wil mijn klant juist wel en niet? Wat is het verhaal achter de oprichting van de onderneming? Wat zijn kernwoorden voor dit ontwerp?
Hoe meer vragen ik stel en hoe meer informatie ik krijg van de opdrachtgever, hoe beter ik het logo kan ontwerpen. Echt luisteren en me inleven in mijn klant, de doelen en de doelgroep maakt dat ik bijzondere én effectieve ontwerpen maak voor mijn klanten. Ik zou niet zonder deze belangrijke fase kunnen en voor mij is het vanzelfsprekend. Mijn klanten zeggen dat dit één van de dingen is die mij zo uniek en prettig maakt als grafisch ontwerper.

 

Als ik alle informatie heb verzamelt die ik nodig denk te hebben begint de brainstormfase. Zaken die ik voorop zet als ontwerper van logo’s zijn:
- Uniek en passend bij de opdrachtgever (want er zijn al genoeg logo’s die op elkaar lijken)
- Herkenbaar
- Simplistisch
- Kan een onderneming lang vertegenwoordigen. (Ik vermijd dingen die te tijdsgebonden zijn of waar je snel op uitgekeken raakt)

 

Speciaal voor het logo van Gastouderbureau Maki was ik op zoek naar speelsheid, maar zeker ook professionaliteit, twee van de kernwoorden voor dit ontwerp. Ik wilde een knipoog naar het beestje de Maki zonder letterlijk een maki in het logo te verwerken.

 

I schets kleinerBij het brainstormen kwam ik al snel op een van de meest onderscheidende delen van de meest bekende maki: de prachtige ringstaat. Visueel gezien heeft de letter “i” natuurlijk veel overeenkomsten met een Maki staart, dus het idee was al snel gevonden. Maar een echt goede ontwerper is kritisch, probeert veel uit en probeert haar eigen idee te ontkrachten. Als dat niet lukt, weet je dat je een goed concept te pakken hebt en kun je het voorleggen aan je klant. 

 

Na de keuze van het concept begint de Uitwerkfase. Eerst lekker schetsen op papier en uiteindelijk de digitale verwerking. Ik werk altijd eerst in zwart wit. Als een logo niet in zwart wit werkt heb je (meestal) geen krachtig logo te pakken. Eerst focus ik me volledig op de vorm en de balans. Voor dit logo zijn de ronde hoeken (zie cirkels) en zachte lijnen erg belangrijk zodat het vriendelijk overkomt. Daarnaast was ik op zoek naar een heel open en ronde lettervorm (zie pijltjes) om de lijnen van het woord “maki” te complimenteren. Openheid was namelijk ook een kernwoord in het ontwerpproces.


Zwart wit vorm en balans
Pas als de vormen helemaal geperfectioneerd zijn voeg ik kleur toe. Natuurlijk heb ik een idee van hoe en waar ik dat wil, maar pas als het gehele ontwerp prefect en in balans is ga ik daarmee aan de slag. In dit geval werd de kleur suggestie door mijn klant gegeven en heb ik de perfecte variant ervan gezocht die het zwart en wit complimenteert.


zwarte achtergrondNatuurlijk wordt mijn klant gedurende het gehele uitwerkingsproces nauw betrokken bij overwegingen en keuzes. Ik moet er conceptueel en design technisch achter staan, maar mijn klant moet het geweldig vinden. Ik lever geen werk af als dit niet het geval is.


Nadat alles geperfectioneerd is gaan we over tot de aflevering van het ontworpen materiaal. In geval van een logo lever ik altijd een overzicht aan waarin staat welke lettertypes en kleurcodes gebruikt zijn en sla ik het op in alle meest gebruikte bestandsformaten voor drukwerk én voor digitaal gebruik. In principe kun je daar alles mee, maar mijn klanten mogen altijd bij me aankloppen als ze een specifiek formaat nodig hebben. Dat vind ik niet meer dan logisch, voor mij is dat een deel van uitstekende service verlening, iets waar ik altijd naar streef.

 

 Als laatste neemt mijn klant het logo natuurlijk in gebruik. Vaak doe ik meer dan het logo en ontwerp ik ook briefpapier, flyers, social media materiaal e.d. Dit is altijd een bijzondere fase omdat hier mijn werk pas echt ‘tot leven’ komt. Want een logo blijft een icoon om een onderneming te herkennen. De echte betekenis wordt eraan gegeven door de bedrijfsidentiteit, acties en interacties van de onderneming in kwestie. Dat bepaald uiteindelijk ècht welke associaties mensen hebben bij een bedrijf en het zien van het logo.

 

Dan zijn we ook bij het einde gekomen van mijn werkproces voor Maki, natuurlijk deel ik mijn nieuwe werk in mijn portfolio, op mijn blog en op social media. Maar na de overdracht van de documenten is het aan de ondernemer om het logo consistent te gebruiken aan de bedrijfsidentiteit te bouwen die iedereen zal herkennen als Gastouderbureau Maki!

 

 

 

Nieuwsgierig naar mijn prijzen? Laat je emailadres achter, dan krijg je mijn prijslijst direct in je mailbox!

Privacyverklaring