Wat is een bleed?

Bleed, ook wel afloop genoemd, wordt gebruikt door grafisch ontwerpers en drukkers. Als je iets wil laten drukken met een kleurvlak tot aan de rand van het papier dan moet je in je ontwerp bleed gebruiken om dat te realiseren. De bleed is een rand rondom het papier waarin je het kleurvlak of de afbeelding laat doorlopen. Dat doe je zodat er net iets meer van de kleur of afbeelding gedrukt wordt dan dat je pagina groot is. Bij het snijden van het document op het juiste formaat voorkom je zo witte randen (wit omdat het papier waarop gedrukt wordt meestal wit is). In een ontwerpprogramma ziet de bleed er als volgt uit.

Bleed

Als voorbeeld hieronder twee kleurvlakken op de pagina. Gebruik je geen bleed, zoals bij het oranje vlak, dan loop je het risico dat je kleurvlak na het schoonsnijden net niet tot de rand van het papier komt. Die witte rand krijg je als het papier net iets verschuift bij het snijden, want je hebt het kleurvlak precies zo groot gemaakt als je pagina en niet net iets groter. Gebruik je wel bleed, zoals bij het groene vlak, dan weet je zeker dat het vlak door zal lopen tot de papierrand als je document eenmaal op maat gesneden is.

Bleed-met-kleurvlak

Hoeveel bleed je moet gebruiken is afhankelijk van de grootte van je document en de wensen van de drukker. Bij de meeste drukkers en ontwerpers wordt 3mm bleed als standaard gebruikt.

 

De bleed staat meestal niet standaard ingesteld in een ontwerpprogramma. Wil je weten hoe je de bleed kunt instellen in Illustrator of Indesign? Laat het me weten in de comments.

Wat doe je als je blij bent met je logo, maar hij werkt niet op klein formaat?

 “Mijn logo is goed, maar hij werkt niet op klein formaat” Soms ontkom je er bijna niet aan dat je logo niet op alle formaten goed werkt. De oplossing kan een geheel nieuw logo zijn, maar als je blij bent met je logo, wat dan?

Logo-op-klein-formaat-werkt-niet-

In deze situatie kan een tweede logo een goede oplossing zijn. In dat logo worden een aantal aanpassingen gemaakt waardoor het ineens wèl werkt op klein formaat. Bij ‘klein formaat’ moet je bijvoorbeeld denken aan je logo op een pen, sleutelhanger of ander relatiegeschenk. Bij het volgende voorbeeld zijn het aantal lijnen en de afstand aangepast, nu werkt het logo overduidelijk wel.

logo-op-klein-formaat-werkt-wel

 Andersom kan het natuurlijk ook, misschien is je logo wel te delicaat om op groot formaat te gebruiken en moet het hier en daar wat aangepast worden om je logo duidelijk over te brengen.

Wat zorgt er voor dat een logo ‘werkt’?

Een goed logo is simpel, in verhouding, in balans en op veel formaten te gebruiken. Een logo hoort doeltreffend te zijn. Het moet helder zijn wat er bedoeld wordt en op veel formaten bruikbaar zijn.
logo-en-omvallend-logoDit logo is bijvoorbeeld niet goed in balans. Als je het zou zien als een fysiek object zou het omvallen. Dit logo geeft onbedoeld de boodschap dat je bedrijf instabiel is. 

At-home-druk

Dit logo is veel te druk en wil veel te veel laten zien, daardoor wordt de boodschap nietszeggend in plaats van doeltreffend. Op klein formaat (bijvoorbeeld een pen) vallen de details weg. Op groot formaat (zoals op een gebouw of billboard) komt het ook niet sterk over.

Als we dit logo terugbrengen naar de kern werkt het op klein formaat en op groot formaat en komt de boodschap helder over. 

At-home-rustig

Wat zorgt ervoor dat jouw logo werkt? Deel het in de comments!

Een juist ontwerp voor een heldere boodschap

Komt u ook regelmatig ontwerpen tegen waarbij de inhoud en de vormgeving totaal niet overeenkomen? Vaak kom ik ontwerpen tegen die lijken op het volgende:

Een-juist-ontwerp-voor-een-helde-boodschap-slecht-vb

De boodschap is goed, maar visueel gezien laat dit ontwerp wat mij betreft heel wat te wensen over. Straalt deze flyer rust en ontspanning uit voor u? Zou u hier naar toe gaan voor rust en luxe? Deze flyer bevat zoveel onsamenhangende elementen dat het onbedoeld de volgende indruk achterlaat: druk, rommelig, onprofessioneel, uit balans en zonder visie. Zonde, want dat kan heel anders! Met een ander ontwerp zou de boodschap veel beter overkomen.

Een-juist-ontwerp-voor-een-helde-boodschap-goed-vb

Hoe denkt u nu over de boodschap, zou u hier nu naar toe gaan voor rust en luxe?

Het kan waardevol zijn om eens goed te kijken naar uw eigen materialen die u gebruikt om te communiceren met uw (potentiële) klanten, stralen deze ook echt de boodschap uit die u probeert over te brengen?

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.