Wat doe je als je blij bent met je logo, maar hij werkt niet op klein formaat?

 “Mijn logo is goed, maar hij werkt niet op klein formaat” Soms ontkom je er bijna niet aan dat je logo niet op alle formaten goed werkt. De oplossing kan een geheel nieuw logo zijn, maar als je blij bent met je logo, wat dan?

Logo-op-klein-formaat-werkt-niet-

In deze situatie kan een tweede logo een goede oplossing zijn. In dat logo worden een aantal aanpassingen gemaakt waardoor het ineens wèl werkt op klein formaat. Bij ‘klein formaat’ moet je bijvoorbeeld denken aan je logo op een pen, sleutelhanger of ander relatiegeschenk. Bij het volgende voorbeeld zijn het aantal lijnen en de afstand aangepast, nu werkt het logo overduidelijk wel.

logo-op-klein-formaat-werkt-wel

 Andersom kan het natuurlijk ook, misschien is je logo wel te delicaat om op groot formaat te gebruiken en moet het hier en daar wat aangepast worden om je logo duidelijk over te brengen.

Wat zorgt er voor dat een logo ‘werkt’?

Een goed logo is simpel, in verhouding, in balans en op veel formaten te gebruiken. Een logo hoort doeltreffend te zijn. Het moet helder zijn wat er bedoeld wordt en op veel formaten bruikbaar zijn.
logo-en-omvallend-logoDit logo is bijvoorbeeld niet goed in balans. Als je het zou zien als een fysiek object zou het omvallen. Dit logo geeft onbedoeld de boodschap dat je bedrijf instabiel is. 

At-home-druk

Dit logo is veel te druk en wil veel te veel laten zien, daardoor wordt de boodschap nietszeggend in plaats van doeltreffend. Op klein formaat (bijvoorbeeld een pen) vallen de details weg. Op groot formaat (zoals op een gebouw of billboard) komt het ook niet sterk over.

Als we dit logo terugbrengen naar de kern werkt het op klein formaat en op groot formaat en komt de boodschap helder over. 

At-home-rustig

Wat zorgt ervoor dat jouw logo werkt? Deel het in de comments!

Een juist ontwerp voor een heldere boodschap

Komt u ook regelmatig ontwerpen tegen waarbij de inhoud en de vormgeving totaal niet overeenkomen? Vaak kom ik ontwerpen tegen die lijken op het volgende:

Een-juist-ontwerp-voor-een-helde-boodschap-slecht-vb

De boodschap is goed, maar visueel gezien laat dit ontwerp wat mij betreft heel wat te wensen over. Straalt deze flyer rust en ontspanning uit voor u? Zou u hier naar toe gaan voor rust en luxe? Deze flyer bevat zoveel onsamenhangende elementen dat het onbedoeld de volgende indruk achterlaat: druk, rommelig, onprofessioneel, uit balans en zonder visie. Zonde, want dat kan heel anders! Met een ander ontwerp zou de boodschap veel beter overkomen.

Een-juist-ontwerp-voor-een-helde-boodschap-goed-vb

Hoe denkt u nu over de boodschap, zou u hier nu naar toe gaan voor rust en luxe?

Het kan waardevol zijn om eens goed te kijken naar uw eigen materialen die u gebruikt om te communiceren met uw (potentiële) klanten, stralen deze ook echt de boodschap uit die u probeert over te brengen?

Ontwerp is overal

Zonder dat we het altijd door hebben komen we de gehele dag door in aanraking met ontwerpen. Van het kopje koffie of thee wat voor je staat tot alles wat je op straat ziet tot het dekbed waar je s’ nachts onder in slaap valt.

 

Ontwerp is steeds belangrijker geworden. Het is niet langer genoeg om een goed product te hebben of een goede dienst te leveren. Het moet een goed product zijn wat er ook nog eens fantastisch uit ziet. Hoe speciaal de dienst die u levert ook is, als uw bedrijfsidentiteit niet voor u spreekt zullen klanten niet snel bij u aankloppen.

 

Steeds vaker merk ik dat mensen een goede en sterke boodschap die er slecht uit ziet minder serieus nemen dan diezelfde boodschap die ontzettend goed is vormgegeven.

Heeft u dat ook?

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.