Hoe kies je kleuren voor je opmaak als je werkt met foto’s?

Werken met kleur kan soms lastig zijn, zeker als je ook fotomateriaal verwerkt in je opmaak. Het kiezen van de kleuren zonder duidelijke strategie kan zorgen voor een onbevredigend resultaat. Gelukkig is er een heel simpele strategie waardoor werken met fotomateriaal en kleur eenvoudig wordt.

 

Als eerste pak je de foto die je wilt gebruiken, hieruit sample je een heleboel kleuren (met je eyedropper tool). Zorg dat je voldoende kleuren probeert, zodat je genoeg te kiezen en combineren hebt. Op het plaatje hieronder zie je een foto met de bijbehorende kleursamples.
kleurensample

Je ziet dat er genoeg verschil is in kleur en kleurtoon om mee aan de slag te kunnen. Als je voldoende samples hebt gemaakt ga je naar je opgemaakte pagina. Nadat je de juiste plaatsing e.d. hebt gekozen en tevreden bent met het ontwerp kun je aan de gang gaan met kleur.

 

Probeer verschillende combinaties met de samples die je gemaakt hebt en kijk wat het beste past bij het doel van je ontwerp. Eventueel kun je de kleuren van je samples aanvullen met zwart wit en grijstonen, maar zorg dat je geen andere kleuren gebruikt als de samples uit de foto. Speel net zo lang met de kleuren totdat je helemaal tevreden bent. Hieronder zie je twee voorbeelden van paginaopmaak, er zijn heel verschillende kleuren gebruikt, maar beide eindproducten werken goed en zijn aan elkaar gewaagd.

Kleuren-bij-een-foto

Als je gebruik maakt van deze strategie voor het kiezen van kleuren bij paginaopmaak met foto's staat dat wat mij betreft garant voor een prachtig kleurresultaat. Probeer het maar eens uit en laat me weten in de comments of deze aanpak voor je werkt.

Hoe controleer en verander je jouw ontwerp op overdruk?

In mijn vorige artikel vertelde ik je wat overdruk is. Het is belangrijk om je ontwerp op (ongewenste) overdruk te checken voordat je het naar de drukker stuurt, in dit artikel leg ik je uit hoe je jouw ontwerp op overdruk checkt. Ook leg ik je uit hoe je overdruk in adobe InDesign of Adobe Illustrator kunt aanpassen.

 

Controleer je bestand als volgt: Overdruk-controleren-1
1. Open het bestand in Adobe Acrobat (niet te verwarren met Adobe Reader)
2. Klik op View – Tools – Print production, klik rechts op output preview, dan opent er een nieuw scherm.
3. Klik in het scherm ‘Output preview’ op de optie ‘color warnings’ en klik daarna de optie ‘show overprinting’ aan. 
4. Alles wat op overdruk/overprinting staat zal nu in een gekozen kleur worden weergegeven (in mijn geval de kleur rood).
5. Staat er iets ongewenst op overdruk? Pas het dan aan in je opmaakprogramma. Hieronder leg ik je de aanpassingen voor InDesign en Illustrator uit.Overdruk-controleren-2-show-overprinting

 

Het aanpassen van overdruk in Indesign
In Indesign kun je met twee soorten overdruk te maken hebben. Zoals ik in mijn vorige artikel al aangaf staat de standaard zwarte kleur in Indesign standaard op overdruk. Dit los je op een andere manier op dan een gekleurd vlak wat op overdruk staat. Hier onderleg ik voor beide situaties uit wat je moet doen om de overdruk uit te schakelen.

 

Overdruk uitschakelen voor een normaal (gekeurd) vlak
1. Open je bestand in Indesign en selecteer het vlak wat werd weergegeven met overdruk. 
2. Ga naar Window – Output – Attributes, het venster ‘Attributes’ wordt nu geopend.
3. Selecteer het vlak dat bij de overdruk controle oplichtte, je zult zien dat het vakje ‘Overprint Fill’ aan staat gevinkt. 
4. Vink het vakje ‘Overprint Fill’ uit en sla het bestand opnieuw op als PDF.
5. Open het nieuwe bestand in Adobe Acrobat en controleer nogmaals op overdruk/overprint. Als het goed is wordt er nu niets meer weergegeven en is de overdruk goed aangepast.Overdruk-controleren-3-overdruk

 

Overdruk uitschakelen voor een standaard zwart vlak
1. Open je bestand in Indesign en selecteer het zwarte vlak wat werd weergegeven met overdruk. Je zult zien dat het vlak de standaard swatch/kleurstaal ‘Black’ heeft meegekregen. De standaardkleur ‘Black’ wordt door Indesign standaard op overdruk gezet, dit moet je handmatig aanpassen. 
2. Selecteer het zwarte vlak, selecteer daarna de kleur ‘Black’ en maak een nieuwe swatch aan. Er wordt nu een kopie gemaakt van de zwarte kleur.
3. Sla het bestand opnieuw op als PDF en open het nieuwe bestand in Adobe Acrobat en controleer nogmaals op overdruk/overprint. Als het goed is wordt er nu niets meer weergegeven en is de overdruk goed aangepast.

 

Het aanpassen van overdruk in Illustrator
In Illustrator heb je te maken met één manier voor het aanpassen van vlakken met overdruk. Er is geen verschil tussen het aanpassen van zwarte of gekleurde vlakken. Hier onderleg ik uit wat je moet doen om de overdruk in Illustrator uit te schakelen.

 

1. Open je bestand in Illustrator en selecteer het vlak wat werd weergegeven met overdruk.
2. Ga naar Window – Output – Attributes, het venster ‘Attributes’ wordt nu geopend.
3. Selecteer het vlak dat bij de overdruk controle oplichtte, je zult zien dat het vakje ‘Overprint Fill’ aan staat gevinkt.
4. Vink het vakje ‘Overprint Fill’ uit en sla het bestand opnieuw op als PDF.
5. Open het nieuwe bestand in Adobe Acrobat en controleer nogmaals op overdruk/overprint. Als het goed is wordt er nu niets meer weergegeven en is de overdruk goed aangepast.

 

Wat is overdruk?

In drukwerk gebruik je vaak verschillende lagen. Die lagen kunnen over elkaar heen liggen. Bij overdruk worden die lagen met elkaar gemengd. Hierdoor is niet alleen de bovenste laag zichtbaar, maar ook de laag die daar onder ligt. Zonder overdruk zou alleen de bovenste laag zichtbaar zijn.

 

Overdruk wordt meestal alleen gebruikt voor 100% K zwarte teksten die in een gekleurd vlak staan. Als voorbeeld neem ik een groen vlak met zwarte tekst erin. Zonder overdruk wordt er eerst een plaat met groene inkt op het papier gedrukt. De plek waar de tekst komt is nog niet bedrukt en leeg. Daarna komt de plaat met zwarte inkt, de lege letters in het groene vlak moeten nu precies gevuld worden met de zwarte inkt. Soms gaat dit goed, maar vaak gebeurt het dat de plaat iets verschuift. Dan zijn er ineens onbedoelde witte randjes om de tekst zichtbaar. Onderstaande afbeelding maakt het verschil tussen overdruk en geen overdruk inzichtelijk.

overdruk-groen-vlak

Het lastige met overdruk is dat je het vaak pas ziet in het eindresultaat, als het ontwerp al gedrukt is. Als je overdruk aan hebt staan in de verkeerde plekken van je ontwerp kun je voor een vervelende verrassing komen te staan. Op je scherm ziet het ontwerp eruit alsof de bovenste laag de laag eronder onzichtbaar heeft gemaakt, maar in het drukwerk is de onderste laag ook zichtbaar door de bovenste laag heen. Dit is zeker niet altijd de bedoeling! In de afbeelding hieronder is het verschil goed zichtbaar.overdruk-rood-en-geel

Je verwacht een rood en een geel vlak, want dat zie je op je scherm, maar doordat het rode vlak op overdruk staat is er een oranje vlak zichtbaar waar het rode en gele vlak overlappen. Als je dat pas ziet als je het drukwerk in handen krijgt is dat een vervelende verrassing.


Let voornamelijk op met ontwerpen in Indesign, want overdruk wordt automatisch aangezet voor 100% K, ook als dit geen tekst is.

Controleer altijd of er sprake is van overdruk in je ontwerp, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Wil je weten hoe je dit doet? Dat vertel ik je de volgende keer.

 

 

Hoe zwart is jouw zwart?

Zwart is bij het drukken niet altijd zwart. Soms komt zwart bij drukwerk erg grijs en flets over. Het verschil tussen wat je op je scherm ziet en de kleur zwart die gedrukt wordt kan erg groot zijn, maar hoe komt dat? 

Dat heeft vaak te maken met de instellingen in je opmaakprogramma. Laten we eens een kijkje nemen naar de verschillende instellingen en het resultaat daarvan.

 

Laten we er even vanuit gaan dat je een zwart vlak wilt drukken. Als je een zwart vlak op 100% K zet zou je denken dat het bij het drukken ook 100% zwart wordt. Dat is helaas niet het geval. Een zwart vlak op 100% K wordt bij het drukken een doffe kleur grijs.

Dit is vaak ongewenst, maar hier is een oplossing voor. De volgende instellingen geven meestal het beste resultaat. C 60% Y 50% M 50% en K 100%, dit geeft vaak de mooiste kleur zwart en wordt vaak ook ‘diepzwart’, ‘superzwart’ of “Photoshop zwart” genoemd. 

Maar let op, zet niet alles op 100%. Dit maakt het niet “extra zwart” en als je C, Y, M en K op 100% zet kan het druktechnisch niet goed verwerkt worden en krijg je niet het gewenste resultaat. 

 

Voor tekst kun je beter geen superzwart gebruiken. Zwarte tekst op overdruk zetten geeft altijd een beter drukresultaat. 

 

LET OP! Het voorgaande gaat op voor drukwerk, omdat toner bij drukwerk doorschijnend is. Bij printwerk is het een heel ander verhaal. Zwarte toner bij printen is niet doorschijnend, maar dekkend. Superzwart heeft bij printen juist het tegenovergestelde effect. Superzwart (C 60% Y 50% M 50% en K 100%) wordt dan juist dof grijs in plaats van zwart. Bij C 0% Y 0% M 0% en K 100% krijg je bij printen wel een zwart vlak.

 

Het voorbeeld hieronder laat alle genoemde effecten en het verschil tussen drukken en printen overzichtelijk zien.

Zwart-en-Superzwart

Ik noemde in dit artikel dat zwarte tekst op overdruk zetten altijd een beter drukresultaat geeft. Wil je meer weten over overdruk? Daar zal ik meer over vertellen in het volgende artikel.

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.