If words had logos

Ik maak graag logo’s voor alledaagse woorden. Het verzinnen en uitwerken van een verbeelding stelt me elke keer weer voor een creatieve mini uitdaging. In dit artikel verzamel ik al die woorden, ik deel mijn verzameling graag met jou! Een verzameling is natuurlijk nooit af, ik vul dit artikel regelmatig aan. Kom dus nog eens terug om te zien wat ik heb toegevoegd of volg mijn bord ‘If words had logos’ op Pinterest!
Pinterest-logo-zwartGa naar dit bord op Pinterest!

 

Soap

 

Spider

Coffee

Embroidery

Camel

Spade

 

Fog

Scribble

Machine

 

Cheese

Slice

Plant

 

sinking

 

 

 

thinkTunnel

crescendo

Decrecendo

sunset

 

 

mirrored

Van experiment naar logo

De vorige keer heb ik je laten zien hoe je met tastbare materialen kunt werken en experimenteren. Nu laat ik je zien hoe ik die experimenten omzet in een logo.

 

Allereerst laad ik de foto in Adobe Illustrator, in Illustrator ga ik de foto gebruiken als uitgangspunt voor mijn logo. Nadat ik het geladen heb ga ik aan de slag. Dit keer zal ik voornamelijk de pen tool gebruiken. Met de pen tool maak ik nu een aantal basis elementen voor het logo. In dit geval zijn dit een aantal boeken die je van bovenaf ziet.

Van-experiment-naar-logo-stap-1-2Nadat ik de basiselementen heb gemaakt kan ik verder met het samenstellen van de letters die ik nodig heb. Hiervoor gebruik ik in eerste instantie alleen de basiselementen. Die gebruik ik in hun originele vorm, ik schaal ze hier en daar alleen.

Van-experiment-naar-logo-stap-2-2
Zoals je ziet kun je het al lezen, maar er is nog geen eenheid en goed geheel. De verhoudingen zijn vreemd. Vooral bij de B valt dit op. Bij de E zijn de dwarsstrepen veel te dun en de K kan ook wel wat aanpassingen gebruiken. Nu is het tijd om de elementen goed op elkaar af te stemmen.

Van-experiment-naar-logo-stap-3-2
Het begint al aardig zijn vorm te krijgen, maar de K zit me niet lekker. Het bovenste schuine streepje staat niet goed, hoe ik hem ook roteer of schaal. Daarom ga ik dat boek vervangen door een iets uitlopend boek. De E is te breed, die mag nog wat smaller. Daarnaast vind ik de letters in zijn geheel wat hoog, dus pas ik de hoogte van alle letters aan. Na de laatste aanpassingen is dit het eindproduct.

Van-experiment-naar-logo-stap-4-2
Zonder mijn experimenteerfase was ik misschien niet op dit idee gekomen, ik ben blij dat ik het experiment ben aangegaan!

 

Laat je niet beperken door je laptop of computer

Als grafisch ontwerper werk je voornamelijk op je scherm, in 2D. Maar soms biedt dit te weinig mogelijkheden en kan dit ten koste gaan van het experimenteren en je inspiratie. Bij de start van een ontwerp is het vaak beter om niet direct op je laptop of computer aan de slag te gaan, maar een ‘hands on’ strategie te gebruiken.

 

Met materiaal zoals papier, potloden, stiften en inkt kom je al een heel eind. Je zit dan niet vast aan de mogelijkheden van je ontwerpprogramma, maar je hebt de vrije ruimte om te schetsen en creëren.

 

Soms laat ik het niet bij materialen zoals potlood en papier. Persoonlijk vind ik het nog altijd heerlijk om met echte 3D materialen te werken. Het werken met 3D materiaal geeft me nieuwe mogelijkheden en inzichten en stimuleert tot experimenteren. Op die manier kan ik verkennen wat ik met het materiaal kan en hoe ik het bijvoorbeeld kan gebruiken voor letterdesign.

 

Hieronder laat ik je twee voorbeelden zien van simpel, maar doeltreffend 3D letterdesign.

3D-boek

3D-pasta3D letterdesign wordt veel gebruikt voor presentaties, bijvoorbeeld op een beurs. Maar 3D letterdesign zoals hierboven kan natuurlijk ook op diverse manieren gedigitaliseerd worden.

Zet je laptop of pc dus eens een keer aan de kant en begin met het werken met echt materiaal. Nadat je jouw fantasie de ruimte hebt gegeven kun je op basis van je experimenten en inzichten digitaal aan de slag.

 

Werk jij ook regelmatig met tastbaar materiaal? Wat zie jij als grootse voordeel? Zo niet, ga je dat dan weer eens proberen? Laat het me weten in de comments hieronder.

 

Vanuit het werken met tastbare materialen heb ik vaak genoeg inspiratie voor het ontwerpen van een logo. Hoe ik dat doe zal ik beschrijven en laten zien in mijn volgende artikel.

Hoe kies je kleuren voor je opmaak als je werkt met foto’s?

Werken met kleur kan soms lastig zijn, zeker als je ook fotomateriaal verwerkt in je opmaak. Het kiezen van de kleuren zonder duidelijke strategie kan zorgen voor een onbevredigend resultaat. Gelukkig is er een heel simpele strategie waardoor werken met fotomateriaal en kleur eenvoudig wordt.

 

Als eerste pak je de foto die je wilt gebruiken, hieruit sample je een heleboel kleuren (met je eyedropper tool). Zorg dat je voldoende kleuren probeert, zodat je genoeg te kiezen en combineren hebt. Op het plaatje hieronder zie je een foto met de bijbehorende kleursamples.
kleurensample

Je ziet dat er genoeg verschil is in kleur en kleurtoon om mee aan de slag te kunnen. Als je voldoende samples hebt gemaakt ga je naar je opgemaakte pagina. Nadat je de juiste plaatsing e.d. hebt gekozen en tevreden bent met het ontwerp kun je aan de gang gaan met kleur.

 

Probeer verschillende combinaties met de samples die je gemaakt hebt en kijk wat het beste past bij het doel van je ontwerp. Eventueel kun je de kleuren van je samples aanvullen met zwart wit en grijstonen, maar zorg dat je geen andere kleuren gebruikt als de samples uit de foto. Speel net zo lang met de kleuren totdat je helemaal tevreden bent. Hieronder zie je twee voorbeelden van paginaopmaak, er zijn heel verschillende kleuren gebruikt, maar beide eindproducten werken goed en zijn aan elkaar gewaagd.

Kleuren-bij-een-foto

Als je gebruik maakt van deze strategie voor het kiezen van kleuren bij paginaopmaak met foto's staat dat wat mij betreft garant voor een prachtig kleurresultaat. Probeer het maar eens uit en laat me weten in de comments of deze aanpak voor je werkt.

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.