Van experiment naar logo

De vorige keer heb ik je laten zien hoe je met tastbare materialen kunt werken en experimenteren. Nu laat ik je zien hoe ik die experimenten omzet in een logo.

 

Allereerst laad ik de foto in Adobe Illustrator, in Illustrator ga ik de foto gebruiken als uitgangspunt voor mijn logo. Nadat ik het geladen heb ga ik aan de slag. Dit keer zal ik voornamelijk de pen tool gebruiken. Met de pen tool maak ik nu een aantal basis elementen voor het logo. In dit geval zijn dit een aantal boeken die je van bovenaf ziet.

Van-experiment-naar-logo-stap-1-2Nadat ik de basiselementen heb gemaakt kan ik verder met het samenstellen van de letters die ik nodig heb. Hiervoor gebruik ik in eerste instantie alleen de basiselementen. Die gebruik ik in hun originele vorm, ik schaal ze hier en daar alleen.

Van-experiment-naar-logo-stap-2-2
Zoals je ziet kun je het al lezen, maar er is nog geen eenheid en goed geheel. De verhoudingen zijn vreemd. Vooral bij de B valt dit op. Bij de E zijn de dwarsstrepen veel te dun en de K kan ook wel wat aanpassingen gebruiken. Nu is het tijd om de elementen goed op elkaar af te stemmen.

Van-experiment-naar-logo-stap-3-2
Het begint al aardig zijn vorm te krijgen, maar de K zit me niet lekker. Het bovenste schuine streepje staat niet goed, hoe ik hem ook roteer of schaal. Daarom ga ik dat boek vervangen door een iets uitlopend boek. De E is te breed, die mag nog wat smaller. Daarnaast vind ik de letters in zijn geheel wat hoog, dus pas ik de hoogte van alle letters aan. Na de laatste aanpassingen is dit het eindproduct.

Van-experiment-naar-logo-stap-4-2
Zonder mijn experimenteerfase was ik misschien niet op dit idee gekomen, ik ben blij dat ik het experiment ben aangegaan!

 

Laat je niet beperken door je laptop of computer

Als grafisch ontwerper werk je voornamelijk op je scherm, in 2D. Maar soms biedt dit te weinig mogelijkheden en kan dit ten koste gaan van het experimenteren en je inspiratie. Bij de start van een ontwerp is het vaak beter om niet direct op je laptop of computer aan de slag te gaan, maar een ‘hands on’ strategie te gebruiken.

 

Met materiaal zoals papier, potloden, stiften en inkt kom je al een heel eind. Je zit dan niet vast aan de mogelijkheden van je ontwerpprogramma, maar je hebt de vrije ruimte om te schetsen en creëren.

 

Soms laat ik het niet bij materialen zoals potlood en papier. Persoonlijk vind ik het nog altijd heerlijk om met echte 3D materialen te werken. Het werken met 3D materiaal geeft me nieuwe mogelijkheden en inzichten en stimuleert tot experimenteren. Op die manier kan ik verkennen wat ik met het materiaal kan en hoe ik het bijvoorbeeld kan gebruiken voor letterdesign.

 

Hieronder laat ik je twee voorbeelden zien van simpel, maar doeltreffend 3D letterdesign.

3D-boek

3D-pasta3D letterdesign wordt veel gebruikt voor presentaties, bijvoorbeeld op een beurs. Maar 3D letterdesign zoals hierboven kan natuurlijk ook op diverse manieren gedigitaliseerd worden.

Zet je laptop of pc dus eens een keer aan de kant en begin met het werken met echt materiaal. Nadat je jouw fantasie de ruimte hebt gegeven kun je op basis van je experimenten en inzichten digitaal aan de slag.

 

Werk jij ook regelmatig met tastbaar materiaal? Wat zie jij als grootse voordeel? Zo niet, ga je dat dan weer eens proberen? Laat het me weten in de comments hieronder.

 

Vanuit het werken met tastbare materialen heb ik vaak genoeg inspiratie voor het ontwerpen van een logo. Hoe ik dat doe zal ik beschrijven en laten zien in mijn volgende artikel.

Hoe kies je kleuren voor je opmaak als je werkt met foto’s?

Werken met kleur kan soms lastig zijn, zeker als je ook fotomateriaal verwerkt in je opmaak. Het kiezen van de kleuren zonder duidelijke strategie kan zorgen voor een onbevredigend resultaat. Gelukkig is er een heel simpele strategie waardoor werken met fotomateriaal en kleur eenvoudig wordt.

 

Als eerste pak je de foto die je wilt gebruiken, hieruit sample je een heleboel kleuren (met je eyedropper tool). Zorg dat je voldoende kleuren probeert, zodat je genoeg te kiezen en combineren hebt. Op het plaatje hieronder zie je een foto met de bijbehorende kleursamples.
kleurensample

Je ziet dat er genoeg verschil is in kleur en kleurtoon om mee aan de slag te kunnen. Als je voldoende samples hebt gemaakt ga je naar je opgemaakte pagina. Nadat je de juiste plaatsing e.d. hebt gekozen en tevreden bent met het ontwerp kun je aan de gang gaan met kleur.

 

Probeer verschillende combinaties met de samples die je gemaakt hebt en kijk wat het beste past bij het doel van je ontwerp. Eventueel kun je de kleuren van je samples aanvullen met zwart wit en grijstonen, maar zorg dat je geen andere kleuren gebruikt als de samples uit de foto. Speel net zo lang met de kleuren totdat je helemaal tevreden bent. Hieronder zie je twee voorbeelden van paginaopmaak, er zijn heel verschillende kleuren gebruikt, maar beide eindproducten werken goed en zijn aan elkaar gewaagd.

Kleuren-bij-een-foto

Als je gebruik maakt van deze strategie voor het kiezen van kleuren bij paginaopmaak met foto's staat dat wat mij betreft garant voor een prachtig kleurresultaat. Probeer het maar eens uit en laat me weten in de comments of deze aanpak voor je werkt.

Hoe controleer en verander je jouw ontwerp op overdruk?

In mijn vorige artikel vertelde ik je wat overdruk is. Het is belangrijk om je ontwerp op (ongewenste) overdruk te checken voordat je het naar de drukker stuurt, in dit artikel leg ik je uit hoe je jouw ontwerp op overdruk checkt. Ook leg ik je uit hoe je overdruk in adobe InDesign of Adobe Illustrator kunt aanpassen.

 

Controleer je bestand als volgt: Overdruk-controleren-1
1. Open het bestand in Adobe Acrobat (niet te verwarren met Adobe Reader)
2. Klik op View – Tools – Print production, klik rechts op output preview, dan opent er een nieuw scherm.
3. Klik in het scherm ‘Output preview’ op de optie ‘color warnings’ en klik daarna de optie ‘show overprinting’ aan. 
4. Alles wat op overdruk/overprinting staat zal nu in een gekozen kleur worden weergegeven (in mijn geval de kleur rood).
5. Staat er iets ongewenst op overdruk? Pas het dan aan in je opmaakprogramma. Hieronder leg ik je de aanpassingen voor InDesign en Illustrator uit.Overdruk-controleren-2-show-overprinting

 

Het aanpassen van overdruk in Indesign
In Indesign kun je met twee soorten overdruk te maken hebben. Zoals ik in mijn vorige artikel al aangaf staat de standaard zwarte kleur in Indesign standaard op overdruk. Dit los je op een andere manier op dan een gekleurd vlak wat op overdruk staat. Hier onderleg ik voor beide situaties uit wat je moet doen om de overdruk uit te schakelen.

 

Overdruk uitschakelen voor een normaal (gekeurd) vlak
1. Open je bestand in Indesign en selecteer het vlak wat werd weergegeven met overdruk. 
2. Ga naar Window – Output – Attributes, het venster ‘Attributes’ wordt nu geopend.
3. Selecteer het vlak dat bij de overdruk controle oplichtte, je zult zien dat het vakje ‘Overprint Fill’ aan staat gevinkt. 
4. Vink het vakje ‘Overprint Fill’ uit en sla het bestand opnieuw op als PDF.
5. Open het nieuwe bestand in Adobe Acrobat en controleer nogmaals op overdruk/overprint. Als het goed is wordt er nu niets meer weergegeven en is de overdruk goed aangepast.Overdruk-controleren-3-overdruk

 

Overdruk uitschakelen voor een standaard zwart vlak
1. Open je bestand in Indesign en selecteer het zwarte vlak wat werd weergegeven met overdruk. Je zult zien dat het vlak de standaard swatch/kleurstaal ‘Black’ heeft meegekregen. De standaardkleur ‘Black’ wordt door Indesign standaard op overdruk gezet, dit moet je handmatig aanpassen. 
2. Selecteer het zwarte vlak, selecteer daarna de kleur ‘Black’ en maak een nieuwe swatch aan. Er wordt nu een kopie gemaakt van de zwarte kleur.
3. Sla het bestand opnieuw op als PDF en open het nieuwe bestand in Adobe Acrobat en controleer nogmaals op overdruk/overprint. Als het goed is wordt er nu niets meer weergegeven en is de overdruk goed aangepast.

 

Het aanpassen van overdruk in Illustrator
In Illustrator heb je te maken met één manier voor het aanpassen van vlakken met overdruk. Er is geen verschil tussen het aanpassen van zwarte of gekleurde vlakken. Hier onderleg ik uit wat je moet doen om de overdruk in Illustrator uit te schakelen.

 

1. Open je bestand in Illustrator en selecteer het vlak wat werd weergegeven met overdruk.
2. Ga naar Window – Output – Attributes, het venster ‘Attributes’ wordt nu geopend.
3. Selecteer het vlak dat bij de overdruk controle oplichtte, je zult zien dat het vakje ‘Overprint Fill’ aan staat gevinkt.
4. Vink het vakje ‘Overprint Fill’ uit en sla het bestand opnieuw op als PDF.
5. Open het nieuwe bestand in Adobe Acrobat en controleer nogmaals op overdruk/overprint. Als het goed is wordt er nu niets meer weergegeven en is de overdruk goed aangepast.

 

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.