Acht redenen om de visuele identiteit van je bedrijf te veranderen.

 Je hebt nog geen visuele identiteit. 

De eerste en meest voor de hand liggende reden is dat je nog geen visuele identiteit hebt. Misschien ben je net een bedrijf of nieuwe service begonnen of je hebt nooit geïnvesteerd in het werken met een professionele designer.

 

Je logo is van lage kwaliteit.
Het komt vaker voor dan je denkt, veel bedrijven hebben alleen een klein logo van lage kwaliteit wat er onscherp uitziet of voor weinig doeleinden gebruikt kan worden. Dit kan storend zijn en werkt terughoudend. Jouw bedrijf verdient een logo wat je overal kunt toepassen en dat je bedrijf van zijn beste kant laat zien.

 

Je bedrijf heeft een nieuwe positie.
Je bedrijf groeit en verandert, net als jij. Je huidige huisstijl en logo passen misschien helemaal niet meer bij wat jij nu wilt uitdragen met je bedrijf.

 

Je wilt dat je uitstraling past bij de nieuwe (digitale) norm. 

De manier waarop we ondernemen is altijd in ontwikkeling. We gebruiken het internet en nieuwe media meer dan ooit tevoren. Het kan zijn dat de visuele identiteit van je onderneming tekort schiet om jezelf online en offline op je best te presenteren.

 

Onderscheidend vermogen.
In sommige werkvelden lijken huisstijlen erg veel op elkaar. Er zijn soms weinig visuele factoren die je eruit laten springen vergeleken met de competitie. Als dit het geval is kan een redesign precies zijn wat je bedrijf nodig heeft om op te vallen en een groter markt aandeel te bezitten.

 

Er klopt iets niet.
Soms is het duidelijk, de visuele identiteit van je bedrijf klopt gewoon niet of voelt niet goed. Als dit zo is zal je meestal niet de enige zijn die dit opvalt. Je doet jezelf tekort door het zo te houden. Een slecht ontworpen huisstijl kan potentiële klanten afschikken.

 

Een goed overdacht, tot in detail ontworpen huisstijl helpt je om jouw bedrijf op zijn best te presenteren en je bedrijf te laten groeien.

 

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen te bedenken, zoals het samenvoegen van twee bedrijven of het veranderen van leiderschap.

 

Wat de reden ook is, als je bedrijf toe is aan een nieuwe visuele identiteit dan raad ik je aan dit serieus te nemen. Ik weet zeker dat een goed overwogen en sterk ontworpen visuele identiteit een groot positief effect zal hebben op je bedrijf.


Ben jij trots op de uitstraling van je bedrijf? Of is het tijd? Kun je het je veroorloven om te wachten?


Ga aan de slag als het tijd is voor een herontwerp, ik help je hier graag bij!

 

 

 

 

 

 

 

Adviseur bij de Gastouderdag Happy Home

Gastouderbureau Happy home heeft een Gastouderdag georganiseerd, ik was daarbij aanwezig. Op deze dag werden de gastouders in het zonnetje gezet en werden ze geïnspireerd om hun onderneming en kennis uit te breiden.

 

Er waren professionals uit diverse velden aanwezig om deze dag tot een groot succes te maken. Als grafisch ontwerper werd ik gevraagd om advies en tips te geven over bedrijfsidentiteit, grafisch ontwerp en promotie. Ik had ook de kans om goody bags te vullen met een leuke en nuttige verrassing voor de gastouders.

 

Omdat ik altijd op zoek ben naar kansen om ondernemers te helpen en mijn kennis te delen vond ik het direct een goed idee om bij te dragen aan deze dag. Ik nam mijn brainstorm tools, inspirerende vragen, en veel papier & schetsspullen mee om te inspireren en adviseren.

 

Speciaal voor de goody bag heb ik een set van vijf papieren vouwdieren ontworpen. Het is een digitale set van vijf toffe papieren vouwdieren die je zo vaak kunt printen en gebruiken als je wilt. De beste manier om dit te promoten was natuurlijk om de instructies voor het gratis verkrijgen van de set te printen op één van de dieren en ze allemaal te knippen en vouwen.

 

Na veel plezierige vouwtijd en het luisteren naar inspirerende podcast later had ik mijn eigen groep van tachtig gevouwen pinguïns om me te vergezellen op deze interessante dag.

 

Aan de organisators: bedankt voor deze mooie kans, ik heb ervan genoten! 

 

Klik hier en bekijk de set in mijn Art shop!

Pinguins-and-text-9-12-2015

Cadeaus voor 40 jaar huwelijk

Ik heb dit boekje gemaakt om 40 jaar huwelijk te belichten en vieren. Daarnaast heb ik op het feest 40 mooie herinneringen, grappige anekdotes en lieve boodschappen verzameld, elk op een eigen vel van 1 tot en met 40. Dit heb ik mooi gebundeld en cadeau gegeven aan het gelukkige huwelijkspaar. Zo kunnen ze nog eens lekker nagenieten en alle lieve berichten lezen. 

 

Kaft-boekje-40-jaar-getrouwd-26-5-215

 

Blz-9-boekje-40-jaar-getrouwd

 

 

Blz-14-boekje-40-jaar-getrouwd

 

 

Blz-40-boekje-40-jaar-getrouwd

 

40-herinneringen

 

zoom-in-tag

 

zoom

Hoe ontwikkel je jouw bedrijfsidentiteit?

Soms is het lastig om precies te weten wat jouw bedrijfsidentiteit inhoudt. Omdat dit een belangrijke basis is voor je bedrijf en alles wat daarbij komt kijken heb ik een stappenplan geschreven wat je helpt bij het ontdekken en creëren van jouw bedrijfsidentiteit.
Als je dit stappenplan doorloopt zal je helder krijgen wat jouw bedrijf zo uniek en bijzonder maakt en hoe je dat wilt communiceren naar je prospects en klanten.


1. Bekijk je bedrijfsgeschiedenis, missie en strategie.
Voordat je jouw bedrijfsidentiteit helder naar buiten kunt brengen is het belangrijk dat je eerst zelf weet waar je bedrijf voor staat. Wat is je bedrijfsgeschiedenis? Wat voor missie heb je voor ogen? Wat is het plan om die missie te realiseren?

 

2. Zorg ervoor dat je bedrijfsidentiteit klantgericht is.
Wie is je doelgroep? Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Past je bedrijfsidentiteit bij je doelgroep? Zo niet, hoe kun je deze beter bij je doelgroep laten aansluiten?

 

3. Zoek uit wat anderen van je bedrijf denken.
Stel vragen, zorg voor een gesprek om te begrijpen hoe anderen over je onderneming denken. Beslis of je blij bent met deze mening of dat je wilt veranderen wat anderen van je onderneming vinden. Als je het idee hebt dat je een verkeerde boodschap uitzendt kan het herzien van je bedrijfsidentiteit en visuele identiteit helpen.

 

4. Doe markt research
Kijk naar bedrijven en ondernemingen die vergelijkbaar zijn met jouw onderneming. Bekijk websites, social media pagina’s en zoek uit wat klanten van de concurrentie vinden.
Beslis wat je fantastisch vindt en wat je niet wilt. Kijk ook naar hoe gemakkelijk of moeilijk het is om de bedrijfsidentiteit van de concurrentie te begrijpen.

 

5. Schrijf een toekomstvisie
Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Wat wil jij voor jouw klanten betekenen? Als je een groter bedrijf hebt vraag dan partners en medewerkers in verschillende functies om mee te denken.

 

6. Wat zijn de kernwoorden voor je bedrijf?
Als je jouw bedrijf moet beschrijven in een aantal kernwoorden, welke zijn dit dan?

 

7. Wat wil je overbrengen aan je prospects en klanten?
Wat voor een slogan zou je willen gebruiken? Wat is je pitch? Wat communiceer je? Wat voor een stijl gebruik je om te communiceren? Via wat voor een wegen (mail, social media, telefoon, flyers) communiceer je met je klanten?

 

8. Begin met het creatieve proces voor je visuele identiteit.
Doe een brainstromsessie voor visuele elementen zoals kleuren, objecten en lettertypen die mogelijk je bedrijfsidentiteit kunnen representeren.

 

9. Zorg dat je consequent bent met je bedrijfsidentiteit
Zorg dat al je materiaal, zowel online als offline dezelfde boodschap overbrengt. Gebruik dezelfde logo’s, kleuren, fonts en afbeeldingen.

 

10. Wees professioneel
Zorg dat je materiaal pakkend is en dat de kracht van de eenvoud wordt gebuikt. Zorg ook dat je bedrijfsidentiteit gemakkelijk te begrijpen is.

 

11. Schrijf richtlijnen voor je bedrijfsidentiteit.
Geef hierin aan hoe documenten, logo’s, afbeeldingen, kleuren en teksten gebruikt moeten worden bij de promotie of presentatie van je bedrijf. Consequentie is hierbij van groot belang.

 

Als je een logo laat ontwerpen zal menig grafisch ontwerper ook een style guide creëren waarin richtlijnen worden gegeven voor het gebruik van de visuele elementen, neem deze style guide ook op in de richtlijnen.

 

12. Evalueer je bedrijfsidentiteit regelmatig
Het is zinvol minimaal één keer per jaar te evalueren of je bedrijfsidentiteit nog relevant en effectief is. Beoordeel ook of deze consequent wordt doorgevoerd of niet. Maak aanpassingen waar nodig.

 


Wil je met dit stappenplan aan de slag? Ik heb een handige invultool ontworpen om dit zo gemakkelijk mogelijk voor je te maken. Klik op "gratis tool", laat je emailadres achter en je krijgt de gratis Tool bedrijfsidentiteit in je mailbox.


Ben je eraan toe om je visuele identiteit aan te laten sluiten bij je bedrijfsidentiteit? Ga in gesprek met een grafisch ontwerper. Samen kun je jouw ideeën voor je visuele identiteit verder uit te diepen.


Ik kom graag gratis en vrijblijvend bij je langs voor een persoonlijke kennismaking! Neem contact met me op, ik help je graag verder.

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.