Hoe ontwikkel je jouw bedrijfsidentiteit?

Soms is het lastig om precies te weten wat jouw bedrijfsidentiteit inhoudt. Omdat dit een belangrijke basis is voor je bedrijf en alles wat daarbij komt kijken heb ik een stappenplan geschreven wat je helpt bij het ontdekken en creëren van jouw bedrijfsidentiteit.
Als je dit stappenplan doorloopt zal je helder krijgen wat jouw bedrijf zo uniek en bijzonder maakt en hoe je dat wilt communiceren naar je prospects en klanten.


1. Bekijk je bedrijfsgeschiedenis, missie en strategie.
Voordat je jouw bedrijfsidentiteit helder naar buiten kunt brengen is het belangrijk dat je eerst zelf weet waar je bedrijf voor staat. Wat is je bedrijfsgeschiedenis? Wat voor missie heb je voor ogen? Wat is het plan om die missie te realiseren?

 

2. Zorg ervoor dat je bedrijfsidentiteit klantgericht is.
Wie is je doelgroep? Wat vindt jouw doelgroep belangrijk? Past je bedrijfsidentiteit bij je doelgroep? Zo niet, hoe kun je deze beter bij je doelgroep laten aansluiten?

 

3. Zoek uit wat anderen van je bedrijf denken.
Stel vragen, zorg voor een gesprek om te begrijpen hoe anderen over je onderneming denken. Beslis of je blij bent met deze mening of dat je wilt veranderen wat anderen van je onderneming vinden. Als je het idee hebt dat je een verkeerde boodschap uitzendt kan het herzien van je bedrijfsidentiteit en visuele identiteit helpen.

 

4. Doe markt research
Kijk naar bedrijven en ondernemingen die vergelijkbaar zijn met jouw onderneming. Bekijk websites, social media pagina’s en zoek uit wat klanten van de concurrentie vinden.
Beslis wat je fantastisch vindt en wat je niet wilt. Kijk ook naar hoe gemakkelijk of moeilijk het is om de bedrijfsidentiteit van de concurrentie te begrijpen.

 

5. Schrijf een toekomstvisie
Wat zijn je doelen voor de komende jaren? Wat wil jij voor jouw klanten betekenen? Als je een groter bedrijf hebt vraag dan partners en medewerkers in verschillende functies om mee te denken.

 

6. Wat zijn de kernwoorden voor je bedrijf?
Als je jouw bedrijf moet beschrijven in een aantal kernwoorden, welke zijn dit dan?

 

7. Wat wil je overbrengen aan je prospects en klanten?
Wat voor een slogan zou je willen gebruiken? Wat is je pitch? Wat communiceer je? Wat voor een stijl gebruik je om te communiceren? Via wat voor een wegen (mail, social media, telefoon, flyers) communiceer je met je klanten?

 

8. Begin met het creatieve proces voor je visuele identiteit.
Doe een brainstromsessie voor visuele elementen zoals kleuren, objecten en lettertypen die mogelijk je bedrijfsidentiteit kunnen representeren.

 

9. Zorg dat je consequent bent met je bedrijfsidentiteit
Zorg dat al je materiaal, zowel online als offline dezelfde boodschap overbrengt. Gebruik dezelfde logo’s, kleuren, fonts en afbeeldingen.

 

10. Wees professioneel
Zorg dat je materiaal pakkend is en dat de kracht van de eenvoud wordt gebuikt. Zorg ook dat je bedrijfsidentiteit gemakkelijk te begrijpen is.

 

11. Schrijf richtlijnen voor je bedrijfsidentiteit.
Geef hierin aan hoe documenten, logo’s, afbeeldingen, kleuren en teksten gebruikt moeten worden bij de promotie of presentatie van je bedrijf. Consequentie is hierbij van groot belang.

 

Als je een logo laat ontwerpen zal menig grafisch ontwerper ook een style guide creëren waarin richtlijnen worden gegeven voor het gebruik van de visuele elementen, neem deze style guide ook op in de richtlijnen.

 

12. Evalueer je bedrijfsidentiteit regelmatig
Het is zinvol minimaal één keer per jaar te evalueren of je bedrijfsidentiteit nog relevant en effectief is. Beoordeel ook of deze consequent wordt doorgevoerd of niet. Maak aanpassingen waar nodig.

 


Wil je met dit stappenplan aan de slag? Ik heb een handige invultool ontworpen om dit zo gemakkelijk mogelijk voor je te maken. Klik op "gratis tool", laat je emailadres achter en je krijgt de gratis Tool bedrijfsidentiteit in je mailbox.


Ben je eraan toe om je visuele identiteit aan te laten sluiten bij je bedrijfsidentiteit? Ga in gesprek met een grafisch ontwerper. Samen kun je jouw ideeën voor je visuele identiteit verder uit te diepen.


Ik kom graag gratis en vrijblijvend bij je langs voor een persoonlijke kennismaking! Neem contact met me op, ik help je graag verder.

If words had logos

Ik maak graag logo’s voor alledaagse woorden. Het verzinnen en uitwerken van een verbeelding stelt me elke keer weer voor een creatieve mini uitdaging. In dit artikel verzamel ik al die woorden, ik deel mijn verzameling graag met jou! Een verzameling is natuurlijk nooit af, ik vul dit artikel regelmatig aan. Kom dus nog eens terug om te zien wat ik heb toegevoegd of volg mijn bord ‘If words had logos’ op Pinterest!
Pinterest-logo-zwartGa naar dit bord op Pinterest!

 

Soap

 

Spider

Coffee

Embroidery

Camel

Spade

 

Fog

Scribble

Machine

 

Cheese

Slice

Plant

 

sinking

 

 

 

thinkTunnel

crescendo

Decrecendo

sunset

 

 

mirrored

Van experiment naar logo

De vorige keer heb ik je laten zien hoe je met tastbare materialen kunt werken en experimenteren. Nu laat ik je zien hoe ik die experimenten omzet in een logo.

 

Allereerst laad ik de foto in Adobe Illustrator, in Illustrator ga ik de foto gebruiken als uitgangspunt voor mijn logo. Nadat ik het geladen heb ga ik aan de slag. Dit keer zal ik voornamelijk de pen tool gebruiken. Met de pen tool maak ik nu een aantal basis elementen voor het logo. In dit geval zijn dit een aantal boeken die je van bovenaf ziet.

Van-experiment-naar-logo-stap-1-2Nadat ik de basiselementen heb gemaakt kan ik verder met het samenstellen van de letters die ik nodig heb. Hiervoor gebruik ik in eerste instantie alleen de basiselementen. Die gebruik ik in hun originele vorm, ik schaal ze hier en daar alleen.

Van-experiment-naar-logo-stap-2-2
Zoals je ziet kun je het al lezen, maar er is nog geen eenheid en goed geheel. De verhoudingen zijn vreemd. Vooral bij de B valt dit op. Bij de E zijn de dwarsstrepen veel te dun en de K kan ook wel wat aanpassingen gebruiken. Nu is het tijd om de elementen goed op elkaar af te stemmen.

Van-experiment-naar-logo-stap-3-2
Het begint al aardig zijn vorm te krijgen, maar de K zit me niet lekker. Het bovenste schuine streepje staat niet goed, hoe ik hem ook roteer of schaal. Daarom ga ik dat boek vervangen door een iets uitlopend boek. De E is te breed, die mag nog wat smaller. Daarnaast vind ik de letters in zijn geheel wat hoog, dus pas ik de hoogte van alle letters aan. Na de laatste aanpassingen is dit het eindproduct.

Van-experiment-naar-logo-stap-4-2
Zonder mijn experimenteerfase was ik misschien niet op dit idee gekomen, ik ben blij dat ik het experiment ben aangegaan!

 

Laat je niet beperken door je laptop of computer

Als grafisch ontwerper werk je voornamelijk op je scherm, in 2D. Maar soms biedt dit te weinig mogelijkheden en kan dit ten koste gaan van het experimenteren en je inspiratie. Bij de start van een ontwerp is het vaak beter om niet direct op je laptop of computer aan de slag te gaan, maar een ‘hands on’ strategie te gebruiken.

 

Met materiaal zoals papier, potloden, stiften en inkt kom je al een heel eind. Je zit dan niet vast aan de mogelijkheden van je ontwerpprogramma, maar je hebt de vrije ruimte om te schetsen en creëren.

 

Soms laat ik het niet bij materialen zoals potlood en papier. Persoonlijk vind ik het nog altijd heerlijk om met echte 3D materialen te werken. Het werken met 3D materiaal geeft me nieuwe mogelijkheden en inzichten en stimuleert tot experimenteren. Op die manier kan ik verkennen wat ik met het materiaal kan en hoe ik het bijvoorbeeld kan gebruiken voor letterdesign.

 

Hieronder laat ik je twee voorbeelden zien van simpel, maar doeltreffend 3D letterdesign.

3D-boek

3D-pasta3D letterdesign wordt veel gebruikt voor presentaties, bijvoorbeeld op een beurs. Maar 3D letterdesign zoals hierboven kan natuurlijk ook op diverse manieren gedigitaliseerd worden.

Zet je laptop of pc dus eens een keer aan de kant en begin met het werken met echt materiaal. Nadat je jouw fantasie de ruimte hebt gegeven kun je op basis van je experimenten en inzichten digitaal aan de slag.

 

Werk jij ook regelmatig met tastbaar materiaal? Wat zie jij als grootse voordeel? Zo niet, ga je dat dan weer eens proberen? Laat het me weten in de comments hieronder.

 

Vanuit het werken met tastbare materialen heb ik vaak genoeg inspiratie voor het ontwerpen van een logo. Hoe ik dat doe zal ik beschrijven en laten zien in mijn volgende artikel.

Laat je mailadres achter,
dan help ik je door mijn beste tips & tools met je te delen.

 


Ik zal je niet spammen en jouw informatie nooit met anderen delen.